Home> Nutritie> Cafeaua, buna sau rea

Cafeaua, buna sau rea

cafea buicafea biocafea

Cafeaua este un aliment interesant. Multi oameni au o relatie ambivalenta cu cafeaua, de iubire si ura…Probabil ai auzit multe lucruri controversate despre consumul de cafea. Astazi este buna, maine nu. Iti place sa o savurezi dimineata, dar banuiesti ca s-ar  putea sa nu fie chiar buna pentru sanatatea ta. Dar apoi te gandesti la toti acei oameni care au consumat cafea toata viata lor, fara efecte negative asupra sanatatii lor…Multe popoare traditionale din Etiopia, Mexico, Arabia Saudita si America de Sud au consumat cafea de sute de ani, ridicand-o la rang de ceremonie. Este un ritual important in viata lor. In zilele noastre, „bautul cafelei” a capatat multe semnificatii, de la o sursa de energie rapida, la socializare sau pur si simplu un obicei de a tine o mana „ocupata” cu ceva in timp ce scriem la calculator…

 

In continuare voi prezenta cateva realitati, in speranta ca va vor ajuta sa intelegeti daca cafeaua va este intr-adevar prieten sau dusman:

 

Partile pozitive ale cafelei.

In ceea ce priveste beneficiile cafelei, Ray Peat, PhD, mentioneaza in unul din studiile sale, Caffeine: A vitamin-like nutrient, or adaptogen? ca persoanele care consuma cafea au o incidenta mai scazuta a bolii tiroide, cancer, suicid, boala Parkinson si ca aceasta poate chiar avea un rol protector impotriva alcoolului si acetaminofenului. Cafeaua contine de asemenea o cantitate semnificativa de magneziu, cat si alti nutrienti cum sunt vitamina B1 si antioxidanti.

 

Expunerea noastra la poluantii din ce in ce mai numerosi din alimente, apa, aer, impreuna cu ingestia unei alimentatii sintetice, alterate, chimizate, combinata cu obiceiuri nesanatoase in stilul de viata, determina o mare provocare pentru organism si o grea povara pentru organele de detoxifiere: ficat, colon, rinichi, piele, plamani.

 

Una dintre cele mai eficiente, practice si econome metode de detoxifiere este clisma cu cafea, folosita inca din antichitate! Clisma cu cafea se poate utiliza in multe instante, atat pe perioada detoxifierilor si terapiilor intense, cat si in afara lor. Se pot efectua de mai multe ori zilnic in cadrul proceselor de detoxifiere intensa, sau de 2-4 ori pe saptamana, de mentinere.

 

Beneficii care rezulta in urma efectuarii clismelor cu cafea:

 

  • un ajutor excelent in procesele de detoxifiere ale ficatului, cat si in functiile de eliminare si curatare a colonului de materii fecale “blocate”, (un fenomen destul de comun in prezent, mai ales la persoanele care au consumat alimente procesate timp indelungat). Asigurarea acestor functii este vitala pentru mentinerea sanatatii si preventia bolilor.
  • contribuie la ameliorarea starilor de oboseala, depresie, iritabilitate si imbunatatesc energia si claritatea mintala.
  • contribuie la ameliorarea sindromului premenstrual
  • contribuie la imbunatatirea digestiei si inlesneste circulatia bilei
  • compusii kahweol si cafestol din cafea cresc activitatea glutationului din ficat – un antioxidant vital
  • ajuta la eliminarea patogenilor care infesteaza colonul (ciuperci, paraziti, bacterii)

Mai multe despre acest procedeu, despre cum trebuie efectuat si despre detoxifiere poti citi intr-un articol anterior: Detoxifierea: ne este necesara? (partea I).

 

 

Partile negative ale cafelei.

Realitatea este ca exista mai multe studii care atesta efectele negative ale cafelei, decat exista cele care vorbesc de partile pozitive ale acesteia. Aceasta se datoreaza faptului ca, de-a lungul timpului,  a fost in principal considerata un aliment special consumat in anumite ocazii, in anumite cantitati si de anumite culturi traditionale. Pe cand in prezent, aceasta a devenit un produs comercial generator de profit si supraconsumat de multe populatii de pe glob.

 

Cateva dintre efectele negative ale cafelei:

 

  • este un puternic diuretic in organism si in cantitati mari poate determina deshidratarea, si pierderea de minerale.
  •  este un stimulant pentru sistemul nervos central care actioneaza asupra glandelor suprarenale si cauzeaza productie marita de cortisol; acest lucru determina energie, stare de alerta si claritate mintala temporara. Pe termen lung insa, acest lucru va rezulta intr-un nivel mult mai scazut de energie decat inainte si necesitand astfel inca o cana de cafea, si inca una…Deci poate deveni un obicei adictiv, care va rezulta in final in extenuarea glandelor suprarenale.
  • cafeina se afla in legatura cu un larg spectru de afectiuni de sanatate, inclusiv probleme cardiovasculare, dezechilibre in nivelul glicemic, probleme gastrointestinale, si deficiente nutritionale.

 

Este cafeaua buna pentru tine?

Cu totii stim ca exista persoane care pot bea cafea seara si cu toate acestea dorm neintoarse! Dar exista si persoane care o beau dimineata dupa un mic dejun consistent si tot au simtome de nervozitate, anxietate, palpitatii si nici bine nu se vor odihni! De ce se intampla acest lucru?

 

Cred ca raspunsul la vesnica confuzie despre motivul pentru care un aliment este bun pentru o persoana, dar rau pentru alta, se afla in antropologie si individualitate metabolica. Pe scurt, ideile principale sunt ca:

 

  • antropologia ne invata ca exista mult prea multa diversitate genetica in specia umana pentru a purta o discutie logica, in contradictoriu, despre orice fel de dieta care trebuie sa fie valabila pentru toata lumea. Cei 35 de ani de cercetare in individualitate metabolica ne-au invatat ca nu exista masuri universale cand vorbim de nutritie. Acest lucru explica natura conflictuala a stiintei nutritionale si esecul planurilor menite sa functioneze pentru toata lumea.
  • din perspectiva individualitatii metabolice, stim ca orice nutrient are efecte diferite in metabolisme diferite. Orice nutrient are efecte stimulatorii sau inhibitorii intr-un anumit metabolism. Cum anume afecteaza un nutrient un organism depinde de factorul dominant in acel organism, care poate fi sistemul autonom sau oxidativ. Astfel, in metabolisme care functioneza ca tipuri proteice (sistem oxidativ dominant), cafeaua va avea mai multe un efect negativ, generand iritabilitate, nervozitate, apetit crescut, etc. Dar in metabolisme care functioneaza ca tipuri carbohidrat (sistem autonom dominant), cafeaua va putea fi tolerata mai bine, mai ales dupa o masa consistenta. Tipurile mixte se afla undeva la mijloc in aceasta privinta.

De asemenea, problemele de sanatate ale individului joaca un rol important in determinarea tolerantei pentru cafea.

 

In cazul in care doresti  sa consumi cafea, atunci aici sunt cateva recomandari de baza, care te vor ajuta sa minimizezi potentiale efecte negative:

 

  • consuma mereu cafea bio; cafeaua conventionala este plina de pesticide
  • bea cafea dupa o masa consistenta
  • indulceste cu miere cruda bio sau zahar Rapadura sau de cocos
  • adauga o sursa de grasime de calitate (lapte, smantana dulce sau ulei de cocos); aceasta va inceti absorbtia de cofeina in sange
  • bea doar o ceasca mica, ocazional sau in moderatie si observa reactiile pe care le ai

 

Raluca Schachter - Nutritionist Clinic