Home> Nutritie> Capsunele, o sursa importanta de antioxidanti

Capsunele, o sursa importanta de antioxidanti

capsune cu zaharcapsune cu laptecapsuni

Toata lumea stie cat de delicioase sunt capsunele. Voi stiti ce valoare nutritionala puternica au aceste fructe minunate? Ele se regasesc in topul celor mai bogate fructe in antioxidanti. Valoarea lor nutritionala incontestabila este responsabila de numeroase efecte benefice pe care consumul de capsuni le are asupra sanatatii.

 
Un bol cu 100 g de capsune ne ofera 98 % din necesarul zilnic de vitamina C si peste 13 % din necesarul zilnic de fibre, cca 43 de calorii. Capsunele contin antioxidanti puternici in lupta cu radicalii liberi: beta caroteni, luteina, zeaxanthina, acid elagic, antocianine. Ele au un continut bogat in calciu, magneziu, potasiu si fier, si sunt o sursa bogata de vitamine din complexul B. Aceste fructe au un continut bogat in mangan, care face parte din componenta enzimei superoxid dismutaza, eliminator puternic de radicali liberi ce previne afectarea celulara.
 
Iata cateva motive pentru a include capsunele in dieta zilnica:
 
Combat bolile de inima
- datorita continutului in antioxidanti si nutrienti cu rol antiinflamator, ele au rolul de a proteja inima si reduce stresul oxidativ, impiedicand distrugerea vaselor de sange.
- efectul capsunelor asupra inimii s-a demonstrat prin consumul a 1-3 cesti de capsuni /zi pe o perioada de cel putin o luna, astfel ca determina scaderea nivelului de grasimi circulante inclusiv a colesterolului total si a LDL-colesterolului (colesterolul rau) si scaderea activitatii enzimei de conversie a angiotensinei (o enzima ce creste riscul de hipertensiune arteriala).
 
Rol in controlul zaharului in sange
- mai multe studii au demonstrat ca un consum regulat de capsune se asociaza cu un risc scazut de diabet zaharat tip 2
- frecventa aportului de capsune e importanta: daca se consuma o singura data pe saptamana valoarea zaharului din sange nu e influentata. Pentru rezultate benefice trebuie sa se consume 2-3 portii/saptamana. Daca in timpul unei mese se consuma zahar alaturi de capsune, cca 150 g de capsune sunt suficiente sa diminueze nivelul de zahar din sange.
 
Proprietati anticancerigene
- prin efectul lor antioxidant si antiinflamator, beneficiile anticancerigene au fost demonstrate in caz de cancer de san, de colon, cervical si esofagian.
 
Efect de antiimbatranire
- aceste fructe imbunatatesc functia cognitiva si motorie (optimizeaza echilibrul si coordonarea miscarilor). Aceste beneficii se datoreaza fitonutrientilor din capsuni ce scad nr, de celule proinflamatorii.
 
Beneficii in bolile intestinale inflamatorii (colita ulcerativa, Boala Crohn)
- capsunele contin acid salicilic cu rol antiinflamator pe tubul digestiv
 
 
 
Raluca Rugina, medic specialist in Boli Metabolice, Nutritie si Diabet