Home> Nutritie> Diet 4 Life - De ce mancam in exces

Diet 4 Life - De ce mancam in exces

mancare in excesde ce mancam in excesmancare exces

Cu totii stim efectele alimentelor nesanatoase asupra organismului si putini sunt cei carora le place sa fie supraponderali.

 
Cu toate acestea, de ce simtim nevoia, uneori, de a manca in exces?
 
Organismul nu este hranit corespunzator
 
Pare un paradox. Dar organismul are nevoie de anumiti nutrienti pentru a functiona la parametrii optimi. Daca nu ii furnizam acesti nutrienti, ci doar calorii “goale”, creierul nu va trimite semnalele necesare pentru a ne opri din mancat.
 
Nu se intampla prea des sa mancam kilograme de mere sau de salata. Pentru ca dintr-o cantitate mult mai mica, primim nutrientii necesari, iar creierul elibereaza leptina, hormon care semnaleaza ca ne-am saturat. In schimb, o punga de chipsuri poate disparea in cateva minute, dandu-i organismului sute de calorii fara vitamine sau minerale esentiale.
 
 
Creierul cauta placerea
 
Creierul nostru devine dependent de placerea senzoriala traita atunci cand mancam alimente bogate in grasimi sau zahar. Dopamina este neutrotransmitatorul starii de bine ce apare atunci cand mancam astfel de alimente si principalul responsabil pentru formarea obiceiului.
 
Cautam in continuu placerea pe care aceste alimente ne-o creeaza, desi stim ca ne ingrasa si ne fac nefericiti. Si cum alimentele bogate in zahar si grasimi sunt extrem de usor de gasit, acestea devin cel mai la indemana drog si cauzeaza o dependent social acceptata.
 
 
Organismul confunda stresul cu foamea
 
Stramosii nostri nu aveau super-market-uri la care sa apeleze oricand pentru a se hrani. Pentru ei mancarea nu era tot timpul la dispozitie. Cand apareau perioade mai indelungate in care mancarea nu era la dispozitie, creierul elibera hormoni de stres, care semnalau ca este nevoie sa manance si sa faca depozite de grasime.
 
Instinctul exista inca in creierul nostru. De aceea, atunci cand suntem stresati din diferite motive, creierul nostru interpreteaza semnalul ca “perioada indelungata de foame”. De aceea, instinctiv ne indreptam nu doar spre a manca ceva, ci ceva care contine multe calorii, pentru a reface depozitele de grasime necesare supravietuirii.
 
 
Cum ne oprim?
 
Primul pas consta in a intelege mecanismele psihologice care stau in spatele nevoii de a manca in exces. Astfel, vom incepe sa cooperam cu organismul nostru, in loc de a lupta impotriva lui!
 
In locul unei diete drastice si nerealiste, putem incepe prin a indeparta din alimentatie produsele procesate. Odata ce organismul va primi nutrientii de care are nevoie si va fi lipsit de alimentele bogate in calorii, care determina dependenta, va disparea si nevoia compulsiva de a le cauta. Creierul va fi satisfacut si vom detine controlul asupra ceea ce mancam.
 
Daca indepartarea totala a alimentelor procesate este dificil de realizat, este suficient sa introducem, pe langa acestea, si alimente sanatoase, precum: legume, fructe, carne slaba, peste, cereale integrale. In mod surprinzator, poftele vor incepe sa dispara, pentru ca organismul nu vrea decat nutrienti adevarati.
 
De asemenea, controlul stresului cotidian este esential. Sunt diferite metode de a face fata stresului: miscare, meditatie, yoga, cititul unei carti, o baie calda, un film amuzant etc.
 
Fiecare dintre noi are nevoie sa-si gaseasca propria metoda care functioneaza!
 
Clinica de nutritie Diet 4 Life
www.diet4life.ro