Home> Nutritie> Erika Fazakas - Gustarile si rolul lor in nutritie

Erika Fazakas - Gustarile si rolul lor in nutritie

gustare sanatoasafructeseminte

In momentul de faţă, există păreri diferite în legatură cu rolul gustărilor în alimentaţie Unii sunt de părere că acestea nu trebuie să fie prezente pe parcursul unei  zile, alţii consideră că ar avea un rol foarte important, şi categoric nu trebuie să lipsească din meniul unei alimentaţii sănătoase.

 

Din punctul meu de vedere, de asemenea au un rol foarte bine definit în regimul alimentar prin urmare recomand cu încredere încluderea lor in dietă şi vă împărtăşesc şi motivul pentru care susţin acest lucru.

 

Intr-un regimul alimentar sănătos, echilibrat trebuie să existe trei mese principale ( mic-dejun, prânz, cină ) şi două gustări. Prima gustare între mic-dejun şi prânz, a doua între prânz şi cină, cu condiţia să fie aproximativ 2-3 ore pauză între mese.  Rolul gustărilor este acela de a controla aportul caloric, prin temperarea senzaţiei de foame, care apare în mod normal între mesele principale. Daca senzaţia de foame este mai mică, prin urmare aportul de alimente va fi mai echilibrat, şi raţional.

 

Bineinţeles ca aceste gustări să işi îndeplinească funcţia bine definită, trebuie sa fie alcătuite din alimente sănătoase, echilibrate energetic şi caloric, pentru a asigura energia necesară organismului. 

 

In zilele noastre, pe piaţa alimentară, există o varietate foarte mare de alimente pe care le găsim la fiecare colţ de stradă, iar având în vedere că sunt aşa de accesibile, foarte multă lume le consumă. Aici vorbesc  despre produsele de patiserie, dulciuri, chipsuri si snacksuri care intr-adevăr atenuează senzaţia de foame, deoarece conţin foarte multe calorii. 

 

Câţi dintre voi va grăbiţi dimineaţa la servici şi în loc să vă treziţi mai devreme să  pregătiţi un mic dejun sănătos preferaţi să luaţi o gustare de la patiseria din drum spre servici sau şcoală? Câţi dintre voi, în loc să va pregătiţi un prânz sănătos de acasă pe care să îl consumaţi în pauza de masă , preferaţi să ieşiţi la cel mai apropiat magazin să  cumpăraţi nişte snacksuri sau chipsuri să va tempereze puţin senzaţia de foame, numa bine că puteţi să ciuguliţi din ele şi în timp ce lucraţi?

 

Alimentele acestea pe care le-am pomenit mai sus, pe lângă faptul că sunt pline de grăsimi saturate, grăsimi hidrogenate, aditivi alimentari, zahăr, conţin şi un număr foarte mare de calorii, chiar dacă aparent, cantitativ nu par să conţină aşa de multe. Sfatul meu pe viitor ar fi ca toată lumea, înainte să cumpere astfel de alimente, să verifice puţin eticheta cu ingrediente. 

 

Pentru a evita consumul de alimente nesănătoase pe post de gustare, haideţi să vedem cu ce putem să  le  înlocuim, pentru a avea o dietă sănătoasă şi echilibrată din punct de vedere nutritiv:

 

  1. Fructele: reprezintă cea mai uşoară, la îndemână, şi sănătoasă gustare.Se recomandă consumul fructelor de sezon, datorită conţinutului crescut de vitamine şi minerale, iar dulcele din fructe ( fructoza ) ajută la diminuarea senzaţiei de foame până la următoarea masă principală. 
  2. Seminţele oleaginoase: nucile, alunele, migdalele, caju sunt doar câteva dintre seminţele care se pot consuma la gustare. Acestea menţin senzaţia de saţietate pe o perioadă mai lungă, iar datorită conţinutului în omega-3, ajută şi la o bună funcţionare a sistemului cardiovascular.
  3. Biscuiţii integrali: din seminţe, tărâţe şi făină integrală, conferă senzaţia de saţietate prin conţinutul crescut în fibre alimentare, pe lângă acest lucru favorizează şi buna funcţionare a trazitului intestinal. Mare atenţie la achiziţionarea acestor produse, de multe ori acestea apar sub denumirea de integrali, însă ingredientele specifică altceva. In mod obligatoriu trebuie verificată eticheta înainte de cumparare.
  4. Brânzeturile: cu conţinut mai scăzut în grăsime , pot sa fie consumate de asemenea pe post de gustare. Un exemplu foarte bun ar fi iaurtul natural, fără adaos de fructe din fabrică, este de preferat ca fructele să fie adăugate de noi. Prin adăugarea şi a unei linguriţe de seminţe de in sau cânepă, vom reuşi din nou să obţinem o gustare sănătosă,  care să ne ajute sa facem faţă unei zile. 

 

Includeţi cu încredere aceste alimente în regimul dumneavoastră, sunt sănătoase, gustoase şi vă oferă energia necesară  de care aveţi nevoie între mesele principale!

 

Fazakas Erika - Nutritionist Dietetician

www.mcmedexpert.ro