Home> Nutritie> Lupinul

Lupinul

lupini-beans4800px-Lupinus_albuslupin

Lupinul (Lupinus) este o plantă care face parte din familia Fabaceae sau leguminoase şi conţine peste 200 de specii care se regăsesc în zona Europeană dar şi în continentul de nord şi sud american. Speciile de lupin au o înălţime de la 30 de cm până la un metru jumătate şi au frunze palmate compuse din mai multe foliole. Lupinul este cunoscut ca o plantă furajeră ornamentală de accea este foarte puţin căutată şi utilizată la noi.

 

Există doar câteva specii de lupin care sunt comestibile şi sunt foarte consumate în Spania, Portugalia, Grecia, Brazilia, Germania, America, Polonia, Austria dar şi în ţările orientale.

 

Lupinul comestibil are o cantitate mai mică de alcaloizi (substanţe organice heterociclice cu azot de origine vegetală care de cele de mai multe ori dau reacţii toxice asupra organismului) comparativ cu cel necomestibil, de aceea poate fi consumat fără a produce reacţii toxice. Fructele lupinului au formă de păstaie în care se găsesc boabe numite lupine. Acestea se consumă în salate sau ca aperitiv alături de diferite băuturi. Lupinul poate fi cultivat în climate mai reci decât soia, fiind mai rezistent şi de aceea este din ce în ce mai folosit în diferite produse.

 

Se comercializează de obicei în saramură si în borcane. Boabele pot fi măcinate obţinându-se făina de lupin care se utilizează în diferite produse vegetale (pateu, tofu, cârnaţi), înlocuind cu succes soia. Făina de lupin se foloseşte şi în compoziţia diferitelor produse de patiserie, alături de alte făinuri cum ar fi făina de migdale, făina de cocos, etc.

 

Lupinul conţine: proteină, arginină, grăsimi saturate, grăsimi monosaturate, grăsimi polinesaturate, tocoferol (vitamina e), tiamină (vitamina b1), riboflavină (vitamina b2), niacin (vitamina b3), vitamina c, vitamina d, zinc, potasiu, sodiu, fosfor, magneziu, fier, calciu, apă, carotenoizi beta-caroten, luteină, zeaxantină. 

I

ată câteva motive pentru care ar trebui să consumăm lupin:

  1. Are un conţinut mare de proteine vegetale (43%), nu conţine gluten şi colesterol. Datorită conţinutului mare de proteine este indicat în alimentaţia vegetarienilor.
  2. Prin conţinutul său de antioxidanţi (carotenoizi beta-caroten, luteină, zeaxantină), neutralizează radicalii liberi, îmbunătăţeşte performanţa vizuală, previne apariţia degenerescenţei maculare.
  3. Este indicat în tratarea anemiilor feriprive datorită conţinutului de fier şi a conţinutului de vitamina c (care ajută la buna absorţie a fierului în organism).
  4. Fierul are rolul de a transporta oxigenul în fiecare celulă din organism, deci ajută şi la buna funcţionare a organismului, buna funcţionare a creierului şi a sistemului nervos.
  5. Prin conţinutul său de vitamine şi minerale ajută la întărirea sistemului imunitar şi oferă energie organismului.
  6. Îmbunătăţeşte şi menţine densitatea oaselor şi a funcţiilor musculare prin conţinutul său de calciu şi magneziu.
  7. Prin conţinutul de grăsimi bune, reduce colesterolul, nivelul de trigliceride şi riscurile de afecţiuni cardiovasculare.
  8. Are un indice glicemic scăzut (35) şi doar 10 carbohidraţi pe 100 de grame, deci este indicat în dieta celor care au probleme cu glicemia.
  9. Prin conţinutul său ridicat de proteine şi de fibre, este indicat celor care au probleme cu greutatea, reducând senzaţia de foame şi prelungind senzaţia de saţietate.

 

Totuşi, precauţia este necesară, deoarece lupinul este o plantă alergenică. De aceea persoanele care suferă de alergii, nu au voie sa consume lupin.