Home> Nutritie> Mure

Mure

mure 2mure 3mure

Murele cu bobiţele lor micuţe, negre, strălucitoare şi uneori cu nuanţe albăstrui şi roşietice parcă se aseamănă cu nişte veritabile pietre preţioase. La fel de multe efecte preţioase au şi asupra organismul nostru când le consumăm. Nu degeaba este şi hrana preferată a lui Moş Martin reprezentând pentru el o adevărată delicatesă.

 

Murul (Rubus fruticosus L) face parte din familia Rosacea, fiind o specie originară din Europa şi este un arbust indigen cu o rădăcină întinsă pe o suprafaţă mare, lăstarii sunt înalţi de 1-3 m, frunzele au 3-7 foliole megale, florile sunt alb sau roz pal (perioada de înflorire fiind în iunie-iulie) iar fructele au un gust minunat dulce-acrişor şi o aromă discretă. Murul este un arbust foarte rezistent, creşte în zonele sălbatice, zonele de câmpie şi în zonele de munte.

 

Pe lângă gustul lor aromat murele sunt şi un adevărat cocktail de vitamine şi minerale. Conţin foarte mulţi antioxidanţi (cel mai important fiind resveratrolul), vitamina E, vitamina A, vitamina K, potasiu, mangan, cupru, magneziu, acid pantotenic (vitamina B5), piridoxină (vitamină B6), niacină (vitamina B3), riboflavină (vitamină B2), acid folic, flavonoide, acizi organici (oxalic, succinic, citric, izocitric), acid elagic, acid salicilic, zaharuri, proteine, ulei volatil. Datorită conţinutului mai mare de acid salicilic, murele mai sunt denumite şi „aspirina de pădure”. 

 

Murul mai poartă denumirea şi de rug de munte, mur de pădure, mur pădureţ sălbatic. Ca şi produs medicinal de la mur se folosesc frunzele şi fructele. 

Proprietăţile murului:

  1. Datorită taninurilor murele au acţiune astringentă şi spasmolitică fiind folosit în diaree, colite şi gastroenterite sub formă de decoct. 
  2. Fructele prin conţinutul lor bogat de vitamine, minerale şi antioxidanţi au acţiune nutritivă şi remineralizantă.
  3. Acţiune laxativă (mai ales consumate dimineaţa pe stomacul gol).
  4. Numeroase studii efectuate au demonstrat că antioxidanţii conţinuţi de mure previn apariţia cancerului şi sunt bune detoxifiante (drenând şi vezica biliară). 
  5. Este un excelent tonic şi întăreşte sistemul imunitar, protejându-l de infecţii, reduce semnificativ stările de oboseală, redă starea de bine şi se recomandă mai ales în anemie.
  6. Având un conţinut mare de antociani şi vitamine sunt bune pentru vedere, prevenind degenerescenţa maculară.
  7. Infuzia de frunze (consumul de fructe) se foloseşte în afecţiuni renale, în bronşite, afecţiuni pulmonare.
  8. În gingivite, afecţiuni ale gâtului şi ale gurii se fac gargarisme cu infuzie de mai multe ori pe zi.
  9. Murele sunt şi un bun aliat în curele de slăbire, având doar 43kcal pe 100 de grame.
  10. Având un indice glicemic mic (de doar 25) murele sunt recomandate şi în dieta diabeticilor sau celor care au probleme cu glicemia.
  11. Substanţele antioxidante din mure previn îmbătrânirea prematură.

 

Având un efect uşor laxativ consumul de mure în cantităţi mari nu este recomandat persoanelor care suferă de sindromul de colon iritabil şi sunt contraindicate în litiaza urinară oxalică.

 

O reţetă de prăjitură varianta low-carb, pe care am găsit-o de curând şi bineînţeles am şi încercat-o conţine următoarele:

Ingrediente:

  • 500 gr de mure
  • 3 ouă
  • 300 ml de lapte de migdale 
  • 4 linguri de făină de migdale
  • 1/4 cana de îndulcitor (eritritol, green sugar, etc)
  • un praf de sare
  • arome după preferinţă

Mod de preparare:

  • Se pun murele uniform într-o tavă, restul ingredientelor se amestecă şi se toarnă peste mure. Se bagă la cuptor la foc mediu cam 50 minute (în funcţie de cuptor). Se taie după răcire.