Home> Nutritie> Patrunjelul, condimentul verde minune

Patrunjelul, condimentul verde minune

patrunjelpatrunjel condimentpatrunjel codite
Cu cca 2000 de ani in urma, patrunjelul era folosit ca un drog, iar mai tarziu ca un ingredient pentru preparate culinare. Este cultivat in principal in regiunile temperate cu un climat mediteranean, pentru ca rezista la temperaturi extrem de scazute. Astazi este o componenta cheie pentru preparate din bucataria americana, asiatica si europeana fiind indispensabil pentru un regim alimentar sanatos si echilibrat.
 
Beneficii pentru sanatate
 
Intoxicatie acuta etilica (betie) - Se consuma 1-2 legaturi de patrunjel bine spalate frunzele mestecandu-se indelung inainte de inghitire. Este un stimulent puternic al sistemului nervos central. Este un protector si un stimulent al ficatului ajutand la o mai rapida eliminare a alcoolului din organism.
 
Fumat - Protejeaza organismul impotriva actiunii nocive a gudroanelor din fumul de tigara, prevenind afectiuni ale ap respirator de la bronsita la cancer pulmonar.
 
Ateroscleroza (grasime pe vase) - Previne oxidarea colesterolului rau (LDL) si depunerea lui pe artere. Persoanele peste 35 ani dar si cele care consuma frecvent carne, grasimi hidrogenate, prajeli trebuie sa consume de trei ori pe sapatamana salata de patrunjel.
 
Hipertensiune arteriala - Consumul de patrunjel proaspat are efect diuretic, vasodilatator cu mentinerea sub valori normale a TA. Consumul a 30 g de patrunjel zilnic mentine elasticitatea si rezistenta peretilor vaselor de sange prevenind accidentele vasculare, dar si formarea de echimoze (vanatai) produse datorita fragilitatii capilare.
 
Hepatita virala - Clorofila continuta in frunzele de patrunjel inhiba dezvoltarea virusurilor hepatice. Este foarte posibil ca uleiul volatil continut de frunzele de patrunjel sa atace membranele virusurilor ce produc hepatita B si C, dar cercetarile in acest sens sunt in curs de desfasurare.
 
Anorexia - Frunzele de patrunjel mestecate inainte de masa trezesc pofta de mancare si activeaza digestia fiind un remediu excelent contra anorexiei. Deasemenea, patrunjelul combate greata fiind de un real ajutor in bolile grave ce au acest simptom.
 
Halena (mirosul urat al gurii) - Patrunjelul verde mestecat indelung da un miros placut respiratiei, actionand ca un dezinfectant asupra cavitatii bucale si a cailor respiratorii superioare
 
Imunitate slaba - Activeaza puternic sistemul imunitar si combate foarte multe specii de bacterii datorita continutului in frunzele de patrunjel de vitamina C, vitamina A, B12, clorofila.
 
Fertilitatea la femei si dismenoreea - Apiolul, o substanta continuta in frunzele de patrunjel stimuleaza productia de hormoni feminini si ajuta la o buna functionare a ovarelor. Efectul antispastic elimina crampele si durerile menstruale.
 
Valoare nutritiva
 
Vitamina C - Contine vitamina C de 3 ori mai multa decat portocalele si de 2,5 ori mai multa decat lamaile. Se recomanda acolo unde exista deficit de vitamina C (scorbut), dar si adjuvant in raceli, infectii. Ajuta la asimilarea fierului in organism.
 
Fier - Frunzele de patrunjel sunt bogate in fier (5 mg la 100g de frunze). Se recomanda salata de patrunjel (50 g/zi) in cure de 4 saptamani cu 2 saptamani pauza.
 
Vitamina B12 - Patrunjelul ajuta la formarea acestei vitamine in organism necesara formarii de globule rosii si in mentinerea imunitatii.
 
Vitamina K - Patrunjelul este printre cele mai bogate vegetale in vitamina K necesara coagularii normale a sangelui si inchiderii ranilor, mentinerea starii de sanatate a inimii si a vaselor de sange.
 
 
Raluca Rugina, medic specialist in Boli Metabolice, Nutritie si Diabet