Home> Nutritie> PROTEINA – element esential in alimentatie

PROTEINA – element esential in alimentatie

proteineproteine in functie de mancareproteine vegetale

In ultimul timp, proteinele au devenit “vedete” ale dietelor de pretutindeni. Fie ca este promovat consumul in exces (dietele hiperproteice), fie ca sunt blamate (dietele vegetariene si vegane), proteinele sunt un subiect inepuizabil de discutii si controverse. De aceea, va prezentam importanta lor pentru organism, dar si necesarul de proteine pentru a avea o alimentatie sanatoasa si echilibrata.

 

Ce sunt proteinele?

 

Proteinele intra in componenta tuturor celulelor, tesuturilor si organelor din corp. In cadrul proceselor metabolice ce au loc in organism, proteinele sunt descompuse in aminoacizi esentiali. Proteinele din surse alimentare au rolul de a le inlocui pe cele utilizate constant. De aceea, proteinele sunt clasificate ca si macronutrienti, indispensabili pentru viata.

 

Aminoacizii sunt “caramizile” care stau la baza tuturor elementelor din organism. Exista peste 20 de aminoacizi diferiti, iar o parte dintre ei sunt considerati esentiali. Acestia nu pot fi sintetizati de organism, ci este vital sa fie adusi din alimente.

 

De cate tipuri sunt proteinele?

 

Proteinele din alimente sunt clasificate in fuctie de numarul si proportia acestor aminoacizi esentiali, in:

 

  • Proteine complete sau de caliatate superioara: contin toti aminoacizii esentiali, in proportia optima. Acestea se gasesc in: oua (proteina etalon), carne, peste, lactate si branzeturi.
  • Proteine incomplete sau complementare: contin o cantitate mai mica din unul sau mai multi aminoacizi esentiali. Acestea trebuie asociate cu alte proteine incomplete pentru a furniza cantitatea adecvata din toti aminoacizii esentiali. De exemplu: orezul este sarac in anumiti aminoacizi care se gasesc in fasolea boabe. Similar, acesta nu contine alti aminoacizi, care se gasesc in orez in cantitate mare. Astfel, putem spune ca cele doua alimente sunt complementare, doar impreuna putand furniza proportia optima de aminoacizi esentiali. Studiile recente au aratat ca daca aceste alimente complementare sunt consumate in aceeasi zi, nu neaparat la aceeasi masa, organismul stie sa combine aminoacizii, rezultand proteine complete.

 

Care sunt sursele de proteine?

  • Carne si peste;
  • Oua;
  • Lactate si branzeturi;
  • Tofu;
  • Leguminoase: fasole boabe, mazare;
  • Nuci si seminte;
  • Cereale, unele legume si unele fructe (au cantitati mici de protein comparativ cu alte surse). 

 

Care este aportul optim de proteine?

 

In general, proteinele trebuie sa reprezinte 10-35% din totalul caloriilor zilnice, aceasta insemnand pentru adulti, 46 g/zi pentru femei si 56 g/zi pentru barbati.

 

De exemplu: 1 cana de lapte furnizeaza 8 g proteine, in timp ce 100 g de carne, 25 g proteine. 1 cana de fasole boabe fiarta aduce 11 g de proteine, iar 1 pumn de migdale (30 g), 6 g de proteine.

 

Prin urmare, proteinele nu trebuie sa lipseasca din alimentatia noastra zilnica, in asociere cu alte alimente cu proprietati benefice, precum legumele, fructele, cerealele integrale. Pentru cei care aleg sa excluda din alimentatie sursele animale de proteine, sunt insa necesare informatii detaliate despre proteinele complementare, pentru a furniza organismului toti aminoacizii esentiali atat de necesari.

 

Sursa: Diet 4 Life