Home> Nutritie> Raluca Rugina - Curmalele si beneficiile lor

Raluca Rugina - Curmalele si beneficiile lor

curmalecurmalcurmale bio

Sapaturile arheologice din mai multe situri au dus la iveala resturi de palmieri de curmali ce dateaza inca din epoca de piatra. Curmalele si smochinele sunt printre primele fructe cultivate de om.

 
Curmalele sunt o parte importanta dintr-o dieta sanatoasa. Acestea sunt bogate in fibre, calciu, sulf, fier, potasiu, fosfor, mangan, cupru, magneziu. Ele contin glucide, lipide, proteine precum si multe vitamine esentiale. Se considera ca o curmala este necesarul minim pentru o alimentatie echilibrata si sanatoasa.
 
Un kg de curmale contine cca 3000 calorii. Aceste calorii sunt suficiente pentru a indeplini cerintele  de zi cu zi ale unui organism sanatos. Curmalele proaspete furnizeaza o energie de 96 kcal/100g, iar cele uscate furnizeaza 248 kcal/100g. Curmalele uscate se pot macina si folosi ca faina. Curmalele proaspete au mult mai putine calorii decat cele uscate si contin vitamina C. Desi contin cantitati mici de vitamina B,ofera in schimb cantitati suficiente de acid folic. 25 g de curmale/zi sunt suficiente pentru a satisface nevoile de fier ale organismului.
 
Beneficii
 
1. Combate oboseala cronica si anemia
Datorita continutului bogat in fier, curmalele se recomanda in anemie si afectiunile ce pot determina oboseala cronica, celor in convalescenta, copiilor, sportivilor, persoanelor in varsta.
 
2. Intarzie imbatranirea si tonifica musculatura datorita continutului crescut de magneziu
 
3. Combat constipatia si tulburarile intestinale datorita continutului bogat in fibre
Ele se pot scufunda in apa peste noapte si consumate sub forma de sirop in dimineata urmatoare pentru a asigura un efect laxativ. Continutul nicotinic care e prezent in curmale e benefic pentru tratarea oricarui tip de tulburare intestinala. Consumul regulat de curmale ajuta la mentinerea unui control asupra ritmului de crestere a organismelor patologice si la mentinerea unei flore intestinale normale.
 
3. Beneficiu real in timpul sarcinii si in perioada de alaptare
Unele studii au evidentiat intarirea musculaturii uterine ca urmare a consumului de curmale. Acest lucru e benefic in ultimele luni de sarcina. S-a constata ca exista o legatura intre curmale si reducerea hemoragiei postpartum. Contin elemente ce contribue la atenuarea depresiei mamelor si imbogatirea laptelui matern cu substante necesare cresterii rezistentei copiilor la diverse boli.
 
4. Benefice pentru inima si rezistenta vaselor
Creste rezistenta vaselor datorita continutului bogat in potasiu. Cercetarile au recomandat ca aportul crescut de potasiu de cca 400 mg poate sa scada riscul de accident vascular cu 40%. Mentin o inima sanatoasa prin consumul regulat de curmale de 2 ori pe saptamana. S-a constatat ca consumul zilnic de curmale timp de 4 saptamani zilnic, poate imbunatatii calitatea lipidelor fara cresterea nivelului de zahar in sange.
 
5. Efect afrodisiac (stimuleaza libidoul si imbunatatesc fertilitatea in cuplu)
Sunt un stimulent sexual foarte eficient. O mana de curmale inmuiate in lapte de capra proaspat o noapte intreaga si apoi macinate cu un amestec de nucsoara si miere reprezinta un tonic util pentru rezistenta sexuala.
 
6. Ajuta la prevenirea aparitiei cariilor datorita continutului crescut de fluor.
Dar mare atentie la consumul de fructe uscate deoarece sunt foarte bogate in zaharuri ceea ce pot dauna dintilor provocand carii dentare si afectiuni ale gingiilor.
Alegerea curmalelor trebuie facuta cu mare grija deoarece suprafata lor adeziva atrage diverse impuritati. De aceea curmalele trebuie spalate pentru a elimina impuritatile prezente in ele.
 
 
Raluca Rugina, medic specialist in Boli Metabolice, Nutritie si Diabet