Home> Nutritie> Raluca Schachter - Microbii vs scoli si gradinite

Raluca Schachter - Microbii vs scoli si gradinite

fetita racitaploaie si racealacopii la scoala

Daca esti parinte, probabil te astepti sa dai piept in fiecare an cu avalansa de microbi care circula prin scoli si posibilitatea de imbolnavire a copilului, mai ales in sezonul gripelor. Dar nu blama microbii, pentru ca sunt parte din ecosistemul in care traim si o lupta agresiva impotriva acestora nu va face decat sa inrautateasca lucrurile.

 

Te-ai intrebat vreodata cum se intampla ca nu toti copiii care sunt expusi la microbi se imbolnavesc? Nu este vorba de “noroc” sau “ghinion” aici. Tine de cat de pregatit este sistemul imunitar al copilului sa lupte cu patogenii. 

 

Mai multe despre cum se dobandeste si cum se distruge imunitatea, poti citi in articolele:

 

Elemente care distrug imunitatea si

 

Elemente care dezvolta si sustin o imunitate optima.

 

In cele ce urmeaza iti voi prezenta o serie de actiuni benefice, pe care le-am folosit cu succes cu propriul copil si le-am recomandat de asemenea parintilor cu copii cu care lucrez:

 

1. Probiotice

 

Multe persoane au un nivel scazut de bacterii benefice in sistemul gastrointestinal, unde de altfel se afla 80% din imunitatea organismului. Un sistem gastrointestinal disfunctional aduce cu sine o rezistenta scazuta in fata infectiilor. Probioticele actioneaza ca o “bariera” impotriva patogenilor si sunt astfel esentiale in ecuatia imunitatii. In programele mele recomand probiotice de inalta calitate din gama Bioimmersion si Klaire Labs, care nu m-au dezamagit de-a lungul timpului. Nu uita si de muraturi fermentate in mediu anaerob, o sursa naturala de probiotice pentru organism!

 

2. Grasimi saturate

 

Inainte de a pleca la scoala, este extrem de important a oferi copilului un mic dejun bogat in nutrientii de care are nevoie corpul pentru a face fata patogenilor, dar si a suplini energia necesara. Copiii au nevoie de grasimi saturate pentru o dezvoltare sanatoasa. Mai multe despre aceasta poti citi aici: Cum asiguram necesarul de grasimi sanatoase la copii, viitorii adulti!

 

Asadar alcatuieste un mic dejun echilibrat cu proteine de calitate, vegetale, unt crud, ulei de cocos si grasimi animale, dar si oua, acestea fiind bogate in colesterol – o substanta esentiala pentru mentinerea unui sistem imunitar sanatos, integritatii peretilor intestinali si o dezvoltare corespunzatoare a creierului si a sistemului nervos. Mai multe despre colesterol si importanta acestuia poti citi aici: E timpul demontarii miturilor despre colesterol!

 

3. Supa de oase

 

Supa de oase este o supa concentrata dintr-o varietate de oase, fiarta la foc mic timp indelungat, si care poate fi bauta ca atare, cat si adaugata intr-o varietate de alte meniuri. Aceasta contine minerale care sunt mai usor absorbite de organism: calciu, magneziu, fosfor, sulfur si minerale trasoare, cat si substante benefice din cartilaj si tendoane, cum este condroitinul si glucosamina. In intelepciunea populara, supa concentrata de pui – faimoasa penicilina a evreilor, este un remediu valoros pentru gripe.

 

Supa de oase poate fi facuta in cantitati mai mari si congelata pana la urmatoarea utilizare. Aceasta va tine pana la 5 zile in frigider, si chiar mai mult daca va fi refiarta, si cateva luni in cogelator. Cand se fierbe se recomanda adaugarea unei linguri sau doua de otet, care va contribui la extragerea mineralelor din oase.

 

4. Spalatul pe maini si dezinfectantele

 

Timpurile moderne au propagat credinta conforma careia totul trebuie sa fie dezinfectat si sterilizat cu ingrediente agresive. Dar este deja o realitate cunoscuta ca utilizarea frecventa de spray-uri sterilizante si sapunuri antibacteriene omoara nu numai microbii, dar si bacteriile benefice menite sa ne protejeze de boli, existente pe mainile noastre. Prin utilizarea continua a acestora se vor dezvolta bacteriile rezistente- super bacteriile, iar o raceala de altfel comuna se va transforma intr-una virulenta si mai greu de tratat.

 

Este mai putin probabil ca la scoala copilul tau sa poata beneficia de sapunuri de calitate, non-toxice, dar atunci macar acasa ii poti asigura acest lucru. Sapunuri lichide sau solide (doar pentru utilizarea sa) din ingrediente naturale, fara chimicale si compusi agresivi pentru curatare sunt de ajuns pentru igiena mainilor. Nici spalatul exagerat pe maini nu este recomandat, pentru ca intotdeauna un lucru bun poate deveni rau daca este dus in extrem, dar inainte de masa, de culcare, dupa folosirea toaletei si daca copilul este racit, spalatul pe maini este necesar.

 

Cand spalatul pe maini nu este posibil, poti utiliza dezinfectante naturale, care sunt eficiente in eliminarea microbilor, fara insa sa distruga bacteriile benefice existente pe maini, asa cum o fac dezinfectantele obisnuite.

 

5. Tusitul si stranutul

 

Multi copii sunt invatati sa “puna mana la gura” atunci cand tusesc sau stranuta. Este bine? Este bine sa-ti acoperi tusitul si stranutul, dar atunci cand o faci in palme, acestea devin un mediu foarte eficient de raspandire a microbilor catre cei din jur. Manutele copiilor in principal, obisnuite sa umble peste tot, pot raspandi microbii din particulele de saliva eliminate intr-un mod foarte rapid. O alternativa mai buna este stranutul si tusitul in batista (pentru copiii mai mari) sau in curbura cotului.

 

6. Remedii naturale

 

Consumul constant de antibiotice, antitermice si alte medicamente sunt extrem de toxice pentru organism si contribuie la o imunitate scazuta a copilului, dezechilibre multiple si acumulari de toxine. Personal, cred cu tarie ca antitermicele si medicamentele de raceala si gripa pentru copii sunt un afront la sanatatea acestora. Complet inutile si foarte periculoase.

 

Suprimarea febrei prin medicamente este gresita si determina in timp infectii mai frecvente si mai virulente. Reducerea febrei in mod agresiv prin medicamente antitermice va suprima sistemul imunitar.

 

Febra este un mecanism natural si benefic al organimsului de a lupta impotriva bolii; aceasta reduce numarul patogenilor care se multiplica, odata ce s-a instalat infectia. Febra reduce severitatea bolii si este un aliat pentru combaterea unei infectii secundare (de obicei respiratorie), vizite inutile la doctor si in mod tragic, antibiotice.

 

Exista o lunga lista de remedii naturale impotriva febrei, homeopatice, antivirale si antibiotice naturale foarte eficiente, care nu determina efecte secundare negative ca in cazul medicamentelor. Voi scrie mai multe despre acestea intr-un articol viitor. Printre preferatele mele se afla propolisul crud, extractul de usturoi si de samburi de grapefruit, sosetele imbibate in suc de lamaie sau otet pentru febra, cat si homeopaticele, hidratarea organismului cu supa de oase nutritiva.

 

7. Alimentatie

 

Preventia reala ramane insa alimentatia copilului. Pe langa cele cateva reguli majore care determina o alimentatie sanatoasa, despre care am scris in aceste articole:

 

Opt pasi catre o alimentatie traditionala, sanatoasa si curata.

 

Hrana vitala pentru bebelusi sanatosi (retete incluse).

 

este de asemenea necesara stabilirea tipului metabolic al copilului pentru o alimentatie cat mai personalizata, care sa corespunda cerintelor sale unice de ordin genetic si biochimic. Acest tip de alimentatie va fi acela care va elimina interminabilele intrebari despre “ce anume trebuie sa manance copilul?” si ii va oferi nutrientii necesari pentru a mentine un organism rezistent in fata imbolnavirilor.

 

8. Rezolvarea dezechilibrelor

 

Rezolvarea dezechilibrelor nutritionale ale copilului este o actiune esentiala pentru a intari sistemul imunitar pe termen lung si a preveni infectiile dese. Multi copii sunt deficienti in multiple minerale si vitamine, printre care zinc si seleniu, care afecteaza direct imunitatea; disfunctiile digestive genereaza de asemenea un sistem imunitar slabit; toxicitatea cu metale grele (multe dintre acestea transmise chiar de la nastere) determina haos biochimic si astfel disfunctii ale organelor care duc la o imunitate scazuta.

 

9. Ora de culcare

 

Copiii din ziua de azi au ore din ce in ce mai tarzii de culcare. Lectiile, diversele activitati extrascolare, televizorul, parinti care vin tarziu seara acasa sunt principalele motive care determina ora tarzie de culcare. Somnul insuficient este unul din factorii principali care afecteaza rezistenta organismului in fata infectiilor si bolilor.

 

10. Lipsa exercitiului fizic si a aerului curat

 

De multe ori parintii isi tin copiii inchisi in casa si mai rau in pat la prima raceala. Atat timp insa cat nu este prea urat afara acest lucru nu-si are rostul. Multi copii sunt activi chiar si atunci cand au febra si trebuie lasati sa fie, pentru ca este benefic.

 

Statul in banci ore intregi al copiilor echivaleaza deja cu statul la birou ore intregi al adultilor. Exercitiul fizic nu numai ca ajuta sistemul imunitar sa lupte cu diverse infectii bacteriene si virale, dar va ajuta si pe termen lung in lupta cu alte afectiuni mai serioase. Exercitiul fizic in aer curat ajuta la eliminarea toxinelor si microbilor, creste circulatia sanguina si astfel capacitatea naturala a organismului de a lupta cu intrusii, combate stresul si oboseala.

 

Cu siguranta ca mai sunt si alte aspecte care ii pot ajuta pe copii sa-si mentina o imunitate crescuta. Astept cu interes sa-ti impartasesti si tu opinia si experientele despre metodele adoptate cu propriul copil!

 

Raluca Schachter - Nutritionist Clinic